مجلة ريحانة الالكترونية

عادات الأكل الصحية

لما يكمل إبنك سن ٦ شهور تقدرى تديله أكلات معينة بجانب الرضاعة. وفى

السن ده هو مش صغير عشان تبدأى تعوديه على عادات أكل صحية. لما تبدأى بدرى كده هو يتعود على الأكل الصحى لبقية حياته.

دى شوية نصايح عشان تعودى طفلك على الأكل الصحى:

دورك إنك تقدميله نوعية كبيرة من الأكلات الصحية، ودور طفلك إنه يختار ياكل إيه منهم وياكل قد إيه. لو قرر إنه مياكلش حاجة متقلقيش، هتعوضها فى الوجبة إللى بعدها أو اليوم إللى بعده.

حاولى تفهمى الإشارات إللى طفلك بيديهالك عشان ده هيأثر على طريقة أكله فى المستقبل، يعنى لو طفلك غطى وشه بإيديه أو بعد الأكل، ممكن يكون شبع. متغصبيش طفلك أبدا على إنه يخلص طبقه.

متستعمليش الأكل كمحفز، يعنى متستخدميش الأكل كمكافأة لما يعمل حاجة كويسة، دايما خلى المكافأة حضن أو مديح.

إدى طفلك وقت يتعود على الأكلات الجديدة، لو قدمتى أكلة جديدة لطفلك ممكن يرفضها، إستنى كام يوم وقدميهاله تانى. الطفل ممكن يرفض أكلة من ١٠ إلى ١٥ مرة قبل ما يقدر يحدد بيحبها و لا لأ.

خلى غذاء طفلك متوازن، إنتى دلوقتى بتديله أكل أكتر. لو قدمتى حبوب، قدمى النوع المدعم بالحديد، وبالطريقة دى تضمنى إن طفلك بياخد إحتياجه من الحديد الضرورى لنموه بشكل صحى.

ربط الموضوع

شارك هذا المقال

التعليق 0

رأيك في الموضوع

تأكد من ادخال المعلومات في المناطق المشار إليها ب(*) . علامات HTML غير مسموحة

من نحــن

مجلة ريحانة الالكترونية تعنى بجميع شؤون المرأة التي تناولها القرآن الكريم والسنة الشريفة. تعمل هذه المجلة تحت مجموعة شبكة رافد للتنمية الثقافية وهي مجموعة ثقافية تحت إشراف مؤسسة آل البيت (عليهم السلام).
علماً بأن عنوان هذه المجلة قد تم اقتباسه من الحديث الشريف عن أمير المؤمنين علي بن أبيطالب (عليه السلام): "المرأة ريحانة وليست بقهرمانة".(نهج البلاغة)

أحدث المقالات

اسألي الفقيه