مجلة ريحانة الالكترونية

ماسك الزبدة وميه الورد لعلاج تلف الشعر

ماسك الزبدة وميه الورد لعلاج تلف الشعر، الشعر التالف من اكبر المشاكل اللي بتعاني منها البنات في اغلب الاوقات، لانه بيكون نتيجة لعادات غلط في روتين العناية اليومية بالشعر، بالاضافة لاستخدام مستحضرات تجميل رخيصة او غير مناسبة، ومن ابرز مظاهر تلف الشعر التقصف والهيشان والسقوط.

 
الافراط في استخدام ادوات تصفيف الشعر وتجفيفه، والمنتجات الكيماوية زي الصبغات بترهق الشعر وتضر فروة الرأس، وكمان النظام الغذائي غير الصحي اللي بيلعب دور كبير في تغذية بصيلات الشعر.
 
الوصفات الطبيعية لو مش بتفيد الشعر يبقى مش بتضره، لكن لازم تراعي انها تحتوي على عنصرين اساسيين زي البروتينات ومضادات الاكسدة، لانهم بيستعيدوا لمعان وبريق الشعر ويجددوا الخلايا ويحموا فروة الرأس من التلف.
 
لهلوبة بتقدملك النهاردة وصفة سهلة وفعالة لماسك الزبدة اللي بيقوي الشعر ويغذيه:
 
المكونات:
قطعة زبدة ـ 4 ملاعق كبيرة ماء ورد.
 
طريقة العمل:
- ندوب قطعة من الزبدة ونخلطها مع ميه الورد.
- ندلك الشعر بالخليط جيدًا.
- نغطي الشعر ببونية لمدة ساعة تقريبًا.
- نغسل الشعر بميه فاترة وشامبو.
- كرري الماسك كل اسبوع لعلاج الشعر التالف.

 

شارك هذا المقال

التعليق 0

رأيك في الموضوع

تأكد من ادخال المعلومات في المناطق المشار إليها ب(*) . علامات HTML غير مسموحة

من نحــن

مجلة ريحانة الالكترونية تعنى بجميع شؤون المرأة التي تناولها القرآن الكريم والسنة الشريفة. تعمل هذه المجلة تحت مجموعة شبكة رافد للتنمية الثقافية وهي مجموعة ثقافية تحت إشراف مؤسسة آل البيت (عليهم السلام).
علماً بأن عنوان هذه المجلة قد تم اقتباسه من الحديث الشريف عن أمير المؤمنين علي بن أبيطالب (عليه السلام): "المرأة ريحانة وليست بقهرمانة".(نهج البلاغة)

أحدث المقالات

اسألي الفقيه